Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/tsstfrm/public_html/Sources/Load.php on line 2074

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/tsstfrm/public_html/Sources/Load.php on line 2074

Notice: Undefined index: googletagged in /home/tsstfrm/public_html/Sources/GoogleTagged-Integrate.php on line 35
Maksut Sarf İlmi

Gönderen Konu: Maksut Sarf İlmi  (Okunma sayısı 10922 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı ebrar

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 2485
  • Cinsiyet: Bayan
Maksut Sarf İlmi
« : Ekim 31, 2009, 04:15:56 ÖS »

Her kitabın başında söylenmesi vacip ve caiz olan 7 şey vardır
Vacip olanlar;
1- Besmele
2- Hamdele
3- Salvele (Salâvat-ı Şerife)

Caiz olanlar;
1- İsm-i Kitap (Kitap ismi)
2- Fenni Kitap (Kitabın içeriği, sarf vs)
3- Tâdâlı Fusül (Fasıllar)
4- Tebyîni Garaz (Maksadını Beyan)

Musannıf Hazretleri Fiillerin taksimatını “Bina” kitabındakinden biraz farlılıkla (adet bakımından) 30 bâb olarak beyan eder
FASILLAR

1Fasıl:
Bu fasıl, mastardan çıkarılmalarına ihtiyaç şiddetlenen vecihler hakkındadır

Mastardan çıkarılmalarına ihtiyaç şiddetlenen vecihler altı tane idi
1- Mazi
2- Muzâri
3- Emir
4- Nehiy
5- İsm-i Fâil
6- İsm-i Mef’ul

Mastar mimli veya mimsiz olmaktan hâlî (boş) değildir
Eğer mimsiz olursa; Semâî diye adlandırılır Semâî; Araplardan geldiği üzere muhafaza edilen kelime demektir Semâî mastar, üzerine kıyas olunmaz Bunlar kıyasa muhaliftirler Sülâsî’nin gayrisinde ise kıyas vardır

Eğer mimli olursa; bakılır, eğer Muzârinin aynel fiili meftuh veya mezmum ise, mastar mimi, ismi zaman, ismi mekân “مَفْعَلٌ” vezni üzere gelir Ancak şâzlar (istisnalar) vardır Bunlar aynel fiilinin kesresiyle gelirler;
الْمَطْلِع وَالْمَغْرِب وَالْمَسْجِد وَالْمَنْسِك وَالْمَشْرِق

Eğer Muzârinin aynel fiili meksur olursa, (Yani 2 ve 6 bablarda) mastar mîmi"مَفْعَلٌ" vezni üzere gelir (Ancak المَرْجِع وَالمَصِر istisna Bunlar aynel fiilinin kesresiyledir) [/color]İsm-i Zaman ve İsm-i Mekan “مَفعِلٌ” vezni üzere gelir

Nagıs Fiillerde; İsm-i Zaman, ism-i mekân, mastar “مَفْعَلٌ” vezni üzere gelir
Misal Fiillerde; İsm-i Zaman, ism-i mekan, mastar bütün bablarda “مَفعِلٌ” vezni üzere gelir
Lefif-i Makrun; Nagıs gibidir “مَفْعَلٌ” vezni üzere gelir
Lefif-i Mefruk; Misal fiil gibidir “مَفعِلٌ” vezni üzere gelir

Sülasi üzerine zâid olursa, mastar mimi, İsm-i zaman, İsm-i Mekân, İsm-i Mef’ul sülasinin gayrisinde ki, bütün baplarda, Muzârinin meçhul vezni üzerine gelir Muzaraat harfi, mezmum bir mim ile değiştirilir

1-) Fiil-i Mazi: Fiil malum veya meçhul olmaktan hâlî (boş) değildir Eğer Mazi malum olursa, ister müzekker ister müennes olsun, ahirindeki harf müfret ve tesniyede feta üzerine mebnidir (kalıcıdır)
Cemi müzekker ğaiblerde mezmumdur Geri kalanlarında sakindir
Evvelinde Hemze-i Vasıl bulunan südasi ve humasi müstesna, mazinin ilk harfi bütün baplarda meftuhtur

Hemze-i Vasıllar
Hemze-i vasıl başlangıçta sabittir, geçiş halinde düşer Bunlar; هَمْزَةُ ابْنٍ , وَابْمِنْ, وَابْنَتٍ, وَامْرَءٍ, وَامْرَأَةٍ , وَاثْنَيْنِ , وَاثْنَتَيْنِ, وَاسْمٍ , وَاسْتٍ , وَايْمُنٍ dir


• Humasi ve südasiden, mazi, mastar ve emrin hemzesi Hemze-i Vasıldır
• Sülasiden Emri hazırın hemzesi Hemze-i Vasıldır
• Lamı Tarife bitişen hemze, Hemze-i Vasıldır
• Lam-ı Tarife bitişen hemze ve اَيْمُنٍ (eymünin)’in hemzesi meftuhtur Hemze-i Vasıllar meksur olduğu halde bunlar istisnadır

• 1 ve 5 bablardaki Emr-i Hazırın hemzesi aynel fiiline tabi olduğu için başlangıçta mezmumdur

• Südasi ve humasinin mazisinin meçhulünün hemzesi, mezmumdur
(Hemze-i Vasıl olduğu halde)

Hemze-i Kat’ıllar (Düşmeyen Hemzeler)

1-) İf’al babının hemzesi
2-) Mütekellimin Hemzesi
3-) Ceminin Hemzesi
4-) İstifhamın hemzesi
5-) İsmi tafdılın hemzesi
6-) “يَا" ile nida olunan, İsmi Celalin hemzesi (ﻴﺎ ﷲ )
7-) Sıfat-ı Müşebbehe’nin hemzesi
8--) Mazinin kendi hemzesi
9-) Lam-ı Tarifin hemzesi


2-) Fiil-i Muzari:
Tarifi; “Fe hüvellezi yekünü fî evvelihi harfun min Hurufi " اَتَيْنَ " (eteyne), bi şartın enyeküne zâlikel harfü zâiden alel mâzî”
Manası; Fiil-i Muzari; Mazi üzerine zaid olmak şartıyla evvelinde “اَتَيْنَ” harflerinden bir harf bulunandır
1 Muzaraat harfi yani “اَتَيْنَ” (eteyna) harfleri bütün babların Malumunda meftuhtur Ancak istisna olarak Rubailerde mezmumdur Tüm rubailerde Muzaraat harfi mezmumdur Misal: “يُدَجرِجُ” gibi
2 Muzârinin lamel fiilinden önceki harf Rubai, Humasi ve Südasilerde meksurdur Ancak “تَفَعَّلُ يَتَفَاعَلُ يَتَفَعْلَلُ” babları müstesna Bunlarda meftuhtur

Meçhulde ise;
1 Muzaraat harfi mezmumdur
2 Malumunda sakin olan, meçhulünde de hâli üzere sakindir (يَنْصُرُ يُنْصَرُ )
3 Geriye kalanlar ise meftuhtur
4 Malum ve meçhulünde Fiil-i Muzâriyi “cezm edici” ve “nasb edici” bir harf bulunmadığı müddetçe, lamel fiili mezmumdur

3-) Emir ve Nehiy:
Emir ve Nehiy, Muzârinin lafzı üzerinedir Bunlar meczumdurlar
Cezim alâmetleri;
1Tesniye nunu’nun düşmesiyledir ( Muzârisi: “يَنْصُرَانِ” iken Emr-i Gaib: “لِيَنْصُرَا” şeklindedir
2 Cemi müzekker nu’nunun düşmesiyledir ( Muzarisi: “يَنْصُرُونَ” iken, Emr-i Gaib: “لِيَنْصُرُوا” şeklindedir
3 Müfret müennes muhataba nu’nunun düşmesiyledir
4 Geriye kalanlarda, Sahih lâmel fiilinin sukûnu ve illetli lâmel fiilinin düşmesiyledir Ama cemi müennes nun’u müstesna, çünkü bu cemi müennes nun’u cezim ve gayrisinde sabittir
Emr-i Hazır: Emri hazır, muzarinin müfret müzekker muhatabından, Muzaraat harfinin düşmesiyledir Muzaraat harfinin mâbâdi (sonra ki harf) sakin ise evveline hemze-i vasıl getirilir Eğer harekeli ise ahiri sakin kılınır Misalen;
Muzârinin müfret müzekker muhatabı= تَنْصُرُ , Emri Hazır=اُنْصُرْ
Muzârinin müfret müzekker muhatabı=تَعِدُ , Emri Hazır= عِدْ Şeklindedir


4-) İsm-i Fail:
Mazinin aynel fiiline bakılır Aynel Fiilinin harekesi:
Meftuh ise; “نَاصِرٌ” (nâsırun) vezni üzere gelir (1, 2 ve 3bablar)
Mezmum ise; “عَظِيمٌ” vezni üzere gelir (5Bab)
Meksur ise; Müteaddide “عَالِمٌ” vezni üzere, Lazımda ise “مَرِيضٌ” , “زَمِنٌ”, “اَحْمَرُ” ve “عَطْشَانَ”vezinlerinde gelir (4 ve 6bablar)

اَحْمَرُ اَحْمَرَانِ حُمْرٌ
حَمْرَاءَ حَمْرَاوَانِ حُمْرٌ


عَطْشَانَ عَطْشَانَانِ عِطََاشٌ
عَطْشَى عَطْشَايَانِ عِطَاشٌ


5-)İsm-i Mef'ul:
Sülasinin bütün bablarında"مَجْبُورٌ" ve "كَثِيرٌ" vezni üzere gelir
Mübalağa lazım vezinleri; " جَهُولٌ , صِدِّيقٌ, كَذَّابٌ, غُفُلٌ, يَقُظٌ, مِدْرَارٌ, مِكْثِيرٌ, لُعَنَتٌ" Vezinlerinde gelir
Not:"لُعَنَتٌ " kelimesinin aynel fiili sakin kılınarak, "لُعْنَتٌ" yapılırsa, İsm-i Mef'ul manasında olur
 

 
     

İstediğini Bulamadıysanız Üye Olmadan
BURAYA Tıklayarak Sorunuzu Düzgün Bir Başlık ile Yazabilirsiniz. 

 29-01-2009    #2 
Ateş-i Bahar
 
  --->: maksut

--------------------------------------------------------------------------------





2FASIL:
(Musannıf hazretleri bu kısımda daha çok, “Bina” ve “Emsile” kitaplarında okunanları anlatmaktadır)
Bu fasıl, Sahih fiillerin tasrifi (çekilişi) hakkındadır
Fiili mazi, fiili muzari, malumda ve meçhulde 14 vecih üzeredir Bunlardan üçü gaib, üçü gaibe, üçü muhatap, üçü de muhatabadır İki tanesi ise Mütekellim içindir Ancak Emir ve Nehiy’in malumlarında bu mütekellim için olan iki vecih gelmez
İsmi Fail: 10 vecih üzere gelir Cemi müzekker 4 lafız üzeredir Cemi müennes ise 2 lafız üzeredir
İsmi Mef’ul: 7 vecih üzere tasrif olunur Cemi müzekker 2 lafızdır Cemi müennes bir lafızdır

Te’kit Nun’u (Nûnu Müşeddede): Emir ve Nehiy’in malumda ve meçhul de cemisi üzerinedir Nun’u Muhaffefe’de böyledir ama Nun’u Muhaffefe, Tesniye ve cemi müennese dâhil olmaz
Emri Gaib Nun’u Müşeddede;
لِيَنْصُرَنَّ لِيَنْصُرَانِّ لِيَنْصُرُنَّ
لِتَنْصُرَنَّ لِتَنْصُرَانِّ لِيَنْصُرْنَانِّ

Emr-i Gaib Nun’u Muhaffefe;
Müfret Müzekker: لِيَنْصُرَنْ
Müfret Müennes: لِيَنْصُرُنْ
Cemi Müzekker: لِتَنْصُرَنْ


Emri Hazır Nun’u Müşeddede;
اُنْصُرَنَّ اُنْصُرَانِّ اُنْصُرُنَّ
اُنْصُرِنَّ اُنْصُرَانِّ اُنْصُرْنَانِّ

Emri Hazır Nun’u Muhaffefe;
Müfret Müzekker muhataba: اُنْصُرَنْ
Cemi Müzekker muhataba: اُنْصُرُنْ
Müfret Müennes muhataba: اُنْصُرِنْ


•Sülasî Mezîdün Fîhi Rubâîlerde, Mütekellimlerde iki hemzenin cem etmemesi (bir arada gelmemesi) için, muzârinin hemzesi hazfolunur

Bu fasılda bazı kaideler vardır Bunlardan bir kaçını örnekleri ile verelim;
(اِدَّثَّرَ)nın iğlali;
(اِدَّثَّرَ) aslında (تَدَثَّرَ)idi (ت)’nin mahreci, (د)’a yakın olduğundan (ت)’yi (د) ’a idğam ettik İdğamdan bedel, Müdğamün fîh olan (د)’a bir şedde verdik Sakinle başlamak mümkün olmadığından evveline bir hemze getirdik ve(اِدَّثَّرَ) oldu

(اِثَّاقَلَ)’nin iğlali de bu şekilde yapılır


3FASIL:
Bu fasıl bir takım fâidelerin beyanı hakkındadır

Lazım fiilin Müteaddî olması;
1-) Evveline hemze getirilmesi (اَخْرَجْتُهُ)
2-) Sonuna Harf-i Cer getirilmesi ( خَرَجْتُ بِهِ)
3-) Aynel fiilinin şeddelenmesi iledir (خَرَّجْتُهُ)
4-) "تَفَعَّلَ"ve (تَفَعْلَلَ) bablarındaki (ت) ’nin hazfi ile dir


Müteaddi fiilinin lazım olması ise;
1-) Tağdiyet sebeplerinin hazfiyle
2-) (اِنْكَسَرَ)babına naklederek
3-) (فََعْلَلَ) babının evveline (ت)’nin ziyadesiyle

NOT: Lazım fiilden, Mef’ulü bih ve meçhul gelmez Çünkü lazım fiil, Mef’ulü bihe muhtaç değildir Müteaddî ise bunu hilâfınadır Yani, Mef’ulü bihe muhtaçtır

Burada Musannıf hazretleri bir takım kaidelerden bahsediyor idi
1 Kaide: Eğer (اِفْتَعَلَ)’nin fail fiilinde “ıdbak harfleri”nden (ص ض ط ظ) biri olursa şu misallerde ki hükümler geçerlidir;
•(اِطَّرَدَ) aslında (اِطْتَرَدَ) idi (اِطْتَرَدَ)’nin Aynel fiilinde ıdbak harflerinden (ط) bulunduğundan, (ت)’yi (ط)’ya çevirdik İki harfide birbirine idğam ettik İdğamdan bedel birde şedde verdik
• (اِصْطَبَرَ) aslında (اِصْتَبَرَ) idi
•(اِضْطََرَبَ)aslında(اِضْتَرَبَ) idi
• (اِطَّرَدَ) aslında (اِطْتَرَدَ) idi Gibi…


2Kaide: Eğer (اِفْتَعَلَ)’nin fail fiilinde (ز ذ د) harflerinden biri olursa, (ت) harfi, (د) harfine çevrilir Misal;

• (اِدَّمَعَ)aslında (اِدْتَمَعَ) idi
• (اِذَّكَرَ) aslında (اِذْتَكَرَ) idi
• (اِذْدَجَرَ) aslında (اِذْتَجَرَ) idi


3 Kaide: Eğer (اِفْتَعَلَ)’nin fail fiilinde (ث ى و) harflerinden biri olursa, bu harfler (ت)’ye kalb olunur Sonra da ( اِفْتَعَلَ)’nin (ت)’sine idğam olunurlar Misal;

• (اِتَّقَى), aslında (اِوْتَقََى) idi
• (اِتَّسَرَ), aslında (اِيْتَسَرَ) idi
• (اِتَّغَرَ), aslında (اِثْتَغَرَ) idi

İsimlere ve fiillere ziyade kılınan harfler, 10 tanedir ve (اَلْيَوْمَ تَنْسَاهُ ) harfleridir
Bir kelime üç üzerine zâid olup, kendisinde (اَلْيَوْمَ تَنْسَاهُ ) harflerinden biri varsa, bu harf zâiddir diye hükmolunur
Eğer o kelimeden, o harf çıkarıldığında bir mana ihtiva etmiyorsa, o zaman, o harf zaid değildir diye hükmolunur Misal; (وَسْوَسَ ) gibi

Rubaî bablarının tamamı Müteaddî içindir Ancak (دَرْبَحَ ) lazım içindir
Humâsî bablarının hepsi lazım içindir Ancak (اِفْتَعَلَ ) (تَفَعَّلَ ) ve (تَفَاعَلَ ) babları müstesna Bunlar müşterektir
Südâsî bablarının hepsi lazım içindir Ancak (اِسْتَفْعَلَ ) babı müstesnadır Çünkü (اِسْتَفْعَلَ ) babı, lazım ile Müteaddî arasında müşterektir Ve bir istisnâi durum daha olarak, (اِفْعَنْلَى ) babından olan, (اِسْرَنْدَاهُ )=(galip geldi) ve (اِغْرَنْدَاهُ )=(kahretti) kelimeleri Müteaddî kelimelerdir


Ef’ale’nin hemzesi yedi manaya gelir;
1-) Tağdiyet Lazım fiili müteaddi yapmak demektir Misal; ( اَكْرَمْتُهُ)
Aslen, ( كَرُمَ) lazım iken, ( اَكْرَمْتُهُ) =(Ben ona ikram ettim) şeklinde Müteaddî olur
2-) Sayrûret Sonradan olmak, intikal etmek manasındadır Misal; ( اَمْشَى الرَّجُلُ) =(Adam yürür oldu)
3-) Vicdan Misal; ( ابْخَلْتُهُ) =(Ben onu cimri buldum)
4-) Haynûnet Bir şeyin vakti gelmek manasındadır Misal; ( اَحْصَدَ الزَّرْعُ) =(Hasat vakti yakın oldu)
5-) İzalet Gidermek, halletmek demektir Misal; ( اَشْكَيْتُهُ) =(Ben ondan şikayeti giderdim)
6-) Duhul (Girmek) Misal; ( اَصْبَحَ الرَّجُلُ) =(Adam sabaha dahil oldu)
7-) Kesret Çokluk denektir Misal; ( الْبَنَ الرَّجُلُ)




İstef’ale’nin Sin’i altı manaya gelir; ;

1-) Talep Misal: ( اَسْتَغْفِرُ اللهَ)
2-) Sual Misal: ( اِستَخْبَرَ)
3-) Tahavvül Dönmek manasındadır Misal: ( اِستَخَلَّ الْخَمْرُ ) =(Şarap sirkeye döndü)
4-) İtikad Misal: ( اِسْتَكْرَمْتُهُ) =(Ben onun cömert olduğuna inandım)
5-) Vicdan Misal: ( اِسْتَجَدْتُ شَيْأً)
6-) Teslim Misal: ( اِسْتَرْجَعَ الْقَوْمُ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ)
 
 
İĞLAL KAİDELERİ
1-) “ﻭ” veya“ﻯ” harekeli olup, mâgablileri meftuh olursa “ﻭ” ve “ﻯ” elife kalbolunurlar Misal َقََالَ aslında قََوَلَ idi “ﻭ” harf-i illet müteharrik, mâgablinin harekesi meftuh olduğundan elife kalp ettik, قَالَ oldu

Ayrıca, Nakıs Fiilden (غَزَا) ve (رَمَى) kelimeleri, tesniyelerde müfretler ile karışmaması için elife kalbolunmazlar Cemi müennes, muhatab ve muhatabalarda ve nefsi mütekellimlerde “ﻭ” ve “ﻯ” sakin oldukları için elife kalbolunmazlar Ama bu son söylenenlere istisna olarak, “ﻭ” ve “ﻯ” nin harekeleri makabline nakledilerek, sukunu gayri ile sakin olduklarında elife kalbolunurlar
Misal; (اَبَاعَ) aslında (اَبْيَعَ )idi “ﻯ” Harf-i İllet müeharrik ve makabli sahih sakin bir harf olduğundan “ﻯ”nin harekesini makablinde ki sahih sakin olan (ب )ye naklettik (ﻯ) harfi sukûnu gayr-i aslî ile sakin oldu ve elife kablolundu

Tesniye Müenneste: (رَمَتَا) aslında(رَمَيَتَا) idi (ﻯ) harf-i illet müteharrik makabli meftuh olduğundan elife kablolundu İki sakin içtima etti Birisi Elif-i Maklûbe diğeri ise (ت) harfidir (Not: Burada ki(ت) harfi sakin idi Tesniye elifinden dolayı harekelenmiştir Bu hareke arızîdir Arızî de yok gibidir) Elif-i Maklûbe hazfedildi

Ecvef’den Cemî Müenneste:(قُلْنَ) aslında (قَوَلْنَ) idi “ﻭ” harf-i illet müteharrik, mâkablinin harekesi meftuh olduğundan elife kalp ettik, iki sakin içtima etti Elif-i Maklûbe hazfedildi ve (قَلْنَ) oldu Giden “ﻭ” harfine dalalet etmesi için “ق”ın harekesi zammeye tebdil edildi ve (قُلْنَ) oldu (Çünkü“ﻭ”dan zamme doğar)


2-) “ﻯ” ister sakin, ister meftuh olsun, mâgabli meksur olduğu zaman, hali üzerine terk edilir Misal; خَشِيَ – خَشِيْتَ gibi


3-) “ﻯ” sakin olup, mâgabli mezmum olursa, “ﻯ” harfi, “ﻭ” harfine kalp olunur
Misal; يُوسِرُ aslında يُيْسِرُ idi


4-) “ﻭ” sakin, mâgabli meksur olursa, “ﻭ” harfi, “ﻯ” harfine kalbolunur
Misal; قِيلَ aslında, قُوِلَ idi

“ﻭ” ın kesresinden önce, “ﻖ” ın zammesi ağır geldiğinden, “ﻖ”ın zammesini hazfettik “ﻭ” harfi illet müteharrik, “ﻭ”ın harekesini “ق” harfine verdik ve kaide gereğince “ﻭ”ı, “ﻯ”ye kalbettik, قِيلَ oldu


5-) Harekeli “ﻭ” , kelimenin ahirinde bulunup, mâgablide meksur olduğu zaman “ﻭ” harfi, “ﻯ” ye kalp olunur Misal; غَبِيَ aslında غَبِوَ idi

Nakıs fiilin cemi müzekkerinin meçhulünde: (غُزُو) aslında (غُزِيُو) idi Kesreden zammeye huruç lazım gelmesin için, “ز” nin kesresini hazfettik “ﻯ” harf-i illet müteharrik makabli sakin olan “ز” olduğundan, “ﻯ”nin harekesini “ز”ye verdik İki sakin içtima etti “ﻯ” harfini hazfettik (غُزُو) oldu

6-) “ﻭ” ve “ﻯ” harekeli olup, mâgablileri sahih sakin bir harf olduğunda “ﻭ” ve “ﻯ” nin harekeleri, sakin olan harfe nekledilir
Misal; ( يَقُولُ ) aslında, (يَقْوُلُ) idi


7-) “ﻭ” ve “ﻯ” kelimenin lamel fiilinde harekeli oldukları zaman, mâgablide harekeli bir harf olduğunda, mensup olmadığı müddetçe sakin kılınır
Misal; يَرْمِى aslında, يَرْمِىُ idi

8--) Bir kelimede iki“ﻭ” içtima edip, birincisi sakin İkincisi harekeli olduğunda, birincisi ikincisine idğam olunur Misal; مَغْزُوٌ aslında, مَغْزُووٌ idi

9-) Bir kelimede “ﻭ” ve “ﻯ” içtima edip, birincisi sakin ikincisi harekeli olduğunda, “ﻭ” harfi, “ﻯ” ye kalbolunur “ﻯ”nin binası sahih olsun için, birincinin mâgabli kesrelenir “ﻯ”de “ﻯ”ye idğam olunur Misal; مَرْمِيٌ aslında, مَرْمُويٌ idi

Ecvef’den İsm-i fâil: (قََائِلٌ) mazide (قَالَ) idi Fâil fiili ile Aynel fiili arasına bir ism-i fâil elifi ziyade ettik İki sakin içtima etti birisi İsmi fâil elifi diğeri Elif-i Maklûbe Elif-i Maklûbe’yi hemzeye tebdîl ettik

Ecvef’den İsm-i Mef’ul: (مَكِيلٌ) aslında (مَكْيُولٌ) idi “ﻯ”nin harekesini sahih sakin olan “ك” e verdik İki sakin içtima etti “ﻯ”harfini hazfettik Giden “ﻯ” harfine dalalet etmesi için, “ك”in zammesini kesreye tebdîl ettik Ve 4Kaideyi uygulayarak “ﻭ”harfini “ﻯ”harfine kalbettik

Ecvef’ten Emr-i Gâip:(لِيَقُلْ) aslında (لِيَقْوُلْ) idi ( 6Kaide uygulandı)
Ecvef’ten Emr-i Hazır: (قُلْ) aslında (اُقْوُلْ) idi (Diğerlerine benzer şekilde iğlâli yapılır)

Misal fiilin fâil fiilinde ki “و” harfi, 2bab, 3bap ve 6bapların muzâri, emir ve nehiylerinin mâlumlarında bu “و” harfi düşer

Lefif-i Makrûn’un Aynel fiilinin hükmü sahih fiilin Aynel fiilinin hükmü gibidir
Lefif-i Makrûn’un lâmel fiilinin hükmü nâkıs’ın lâmel fiilinin hükmü gibidir

Lefif-i Mefrûk’un fail fiilinin hükmü misal fiilinin ki gibidir
Lefif-i Makrûn’un lamel fiilinin hükmü nakıs fiilinin ki gibidir

Emri hazır:

قِهْ قِيَا قُو
قِى قِيَا قِينَ
Şeklindedir (قِهْ) aslında (اِوْقِى) idi Misal fiilde ki gibi, fail fiilinde ki“و” harfi düştü Nakıs’da ki gibi de lamel fiilinde ki “ﻯ”harfi hazfedildi Geriye “ق” harfi meksur olarak bâkî kaldı Müfret Müzekker muhatapta âhirine bir “ه” harfi getirildi (قِهْ) oldu


İDĞAMLAR

İdğam-ı Vâcip: Muzaaf fiilin Aynel fiili sakin, lamel fiili harekeli olduğu zaman veya her ikisi de harekeli olduğu zaman idğam-ı vacip olur
(مَدَّ) aslında (مَدَدَ) idi
(يَمُدُّ) aslında (يَمْدُدُ) idi

Birinci “د”ın harekesi mim harfine nakil olundu Birincisi sakin ikincisi harekeli olduğundan, birincisi ikincisine idğam olundu İdğamdan bedel birde şedde verildi

İdğam-ı Mümteni’:Aynel fiili harekeli, lamel fili sakin olursa İdğam-ı Mümteni’ olur yani idğam yapılmaz Misal; (مَدَدْنَ) gibi

İdğam-ı Câiz: Aynel fiili ve lamel fiili sakin olursa, ikincisi harekelenir ve birincisi ikincisine idğam olunur Misal; (لَمْ يَمُدَّ) aslında (لَمْ يَمْدُدْ) idi Birinci “د”ın harekesi mim harfine nakil olundu İkinci “د” ise harekelendi ve birincisi ikincisine idğam olundu Burada “د” üç şekilde harekelenebilir

1 Harekelerin en hafifi “Fetha” olduğundan fethalanabilir
2 Aynel fiiline teb’an zammelenebilir
3 (اَلسَّاكِنُ اِذَا حُرِّكَ حُرِّكَ بِلْكَسْرِ) =(Sakin harekeleneceği zaman, kesreyle harekelenir) kaidesince kesrelenebilir


MEHMÜZÜN HÜKÜMLERİ

1-) Eğer hemze sakin makabli harekeli olursa, hâli üzere terk etmekte caizdir, makablinin harekesi cinsine kalbetmekte câizdir

Eğer makabli meftuh ise; hemze elife kalbolunur
Misal; (يَاكُلُ) aslında (يَأكُلُ) idi

Eğer makabli kesre ise; hemze “ﻯ” harfine kalbolunur
Misal; (اِيْذَنْ) aslında (اِئْذَنْ) idi

Eğer makabli mezmum ise; hemze “ﻭ” harfine kalbolunur
Misal; (يُومِنُ) aslında (يُؤْمِنُ) idi


2-) Hemze harekeli makabli de harekeli olursa hemze değişmez
Misal; (قَرَأَ) gibi


3-) Hemze harekeli, makabli sakin olsa hâli üzere terk etmek câiz olduğu gibi, harekesini makabline nakletmekte câizdir
Misal; (سَلْ) – (اِسْئَلْ) gibi





Çevrimdışı melancholia

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 729
  • umma ki küsmeyesin
Maksut Sarf İlmi
« Yanıtla #1 : Ekim 25, 2010, 04:55:07 ÖS »
yeni başlayanlar için ağır bir ders olmuş..

 

Seo4Smf 2.0 © SmfMod.Com | Smf Destek