Muhterem Müminler!
İslam’ın temel şartlarından biri olan namaz [1] ergenlik çağına girmiş akıllı her müslümana farz olan bir ibadettir. Nitekim Rabbimiz Kur’an-ı Kerim’de: “… Namaz müminlere belirli vakitlere bağlı olarak farz kılınmıştır”[2] buyurmaktadır. Hikmetine ve önemine binaen Adem (a.s)’dan itibaren bütün insanlar namaz kılmakla emrolunmuştur.[3] Sevgili Peygamberimiz: “Gözümün nuru”[4] dediği namazı “dinin direği”[5], amellerin en faziletlisi[6] olarak ifade buyurmuştur. Allah ile kul arasında manevi bir bağ olan namaz[7] kulluğun en samimi ifadesidir. Dinî kaynaklarımıza göre Namaz; maddî manevî kirlerden arındıran, ruhumuzu yücelten miracımızdır.[8] Namaz, sahibinin alnında parlayan bir nurdur.[9] Namaz, Allah’ın yardımına[10] ve merhametine[11] sığınmanın, rızasını ve cennetini kazanmanın yoludur.[12]. Hulasa namaz günde beş defa huzur-u îlahîye kabulle müşerref olmaktır.
Aziz Cemaat!
Namazı eda etmek itaat; terk etmek ise isyandır. Müminler her hal ve şartta namazlarını kılmakla mükelleftirler. Kur’an-ı Kerim’de namazı terk edenlerin ahiretteki durumları şu şekilde haber verilir: “Onlardan sonra namazı zayi eden, şehvet ve dünyevi tutkularının peşine düşen bir nesil geldi. Onlar bu tutumlarından ötürü büyük bir azaba çarptırılacaklardır.”[13] Bir başka âyette ise cehennemdekilere ‘sizi buraya sokan nedir?’ diye sorulduğunda onların: “ Biz namaz kılanlardan değildik”[14] diyecekleri ifade edilir. Peygamber Efendimiz (a.s): “Ahirette hesabı ilk sorulacak amel namazdır.”[15] “Namazı kasten terk etmeyin. Kim namazı kasten terk ederse Allah ve Rasülünün himayesinden uzak kalır”[16] buyurmuşlardır. Ancak tevbe edip halini düzelten kullarına karşı Rabbimizin daima lütufkar ve merhamet sahibi olduğunu da hatırda tutmalıyız.
Değerli Müminler!
Namazın kemalinin şartı huşûdur. Huşû içinde erkânına riayet ederek kılınan namaz ibadetlerin en faziletlisidir. Allah Teâlâ bu hususta şöyle buyurur: “Müminler, gerçekten kurtuluşa ermişlerdir. Onlar ki, namazlarında huşû içindedirler.” [18] Kalp ve beden bütünlüğü içinde kılınan namazın insana kazandıracağı yüksek ahlakî meziyet Rabbimiz tarafından şöyle haber verilir: “ Namazı dosdoğru kıl. Çünkü namaz, insanı hayasızlıktan ve kötülükten alıkor. Allah’ı anmak (olan namaz) elbette en büyük bir ibadettir.” [19] Namazda dikkat edeceğimiz bir husus da tâdîl-i erkandır.
Muhterem Cemaat!
Tâdîl-i erkân, namazda bütün rükünlerin hakkını vermek manasına gelir. Tâdîl-i erkân üzere kılınmayan bir namazı Peygamber Efendimiz kusurlu saymıştır.[20], Böyle namaz kılanları ‘namaz hırsızı’ olarak[21], Namazdan beklenen bereketin ve rahmetin tecelli etmesi için hiç şüphesiz kemal-i edeble ve talid-i erkâna riayet ederek kılınması şarttır. O halde ibadetlerimizi Rabbizimin şanına yakışır şekilde elimizden geldiği kadar düzgün ifa edelim. Gayret bizden, kabul Yüce Mevlâ’dandır. Cenâb-ı Hak, bizi ve neslimizi namazı dosdoğru ve devamlı kılanlardan eylesin.
1- Buhari, İman 2 2- Nisa 4/103
3- Bakara 2/83 4-Müsned 3. 128
5- Tirmizi, İman 8 6-Müslim, İman 137
7- Buhari, Mevakıt 14 8- Müslim, Taharet 14
9- Fetih 48/29 10- Bakara 2/153
11- Nur 24/56 12- Ra’d 13/32
13- Meryem 19/16 14- Müddessir 74/42
15- Tirmizi, Salat 188 16-Ahmed b.Hanbel, 6,421
17- Meryem, 19, 60 18- Müminun, 23, 1-2
19- Ankebut, 29-45 20- Ebu Davud, Salat 148
21- Muvatta, Kas. Salat 148 22-Buhari, Ezan 95
Alaaddin DEMİRYÜREK
Erenler Köyü Camii İ.H./Şile